Hidup terlalu singkat untuk membenci...

Bermusuh dengan orang lain, sama seperti bermusuh dgn diri sendiri.
Memaafkan orang lain,sama seperti memaafkan diri sendiri.
Kata bijak pandai:                       
"Apa yang kita berikan akan kita terima kembali"

hati besarku berbisik  melantunkan suara ego dan marah...
Tetapi jauh dari dalam diri...ada suara lain yang bergetar.
'Hati kecil' yang tidak jemu-jemu mengingatkan.
Suara tulus yang mendamaikan gelombang jiwa.
Bisik telus yang meredakan amukan rasa.
Maafkan, lupakan...cintai, sayangi...
Berperang dengan mereka bererti berperang dengan diri sendiri.
Begitu bisik hati kecil itu selalu.

Pada sebuah persimpangan rasa,,
tiba-tiba hati disapa oleh sebuah firman:
"Tolaklah kejahatan dengan sebuah kebaikan.Nescaya engkau
akan mendapati musuhmu akan menjadi seolah-olah saudara"

Kini hatiku tertanya-tanya lagi...
siapa aku, yang begitu sukar memaafkan?
Tuhan? 
Aku hanya hamba...
 Sedangkan DIA Sang Pencipta itu Maha Pemaaf,
Maha Pengampun...
siapa aku yang kerdil ini untuk terus berdendam?
Ya ALLAH, ampunkan aku. Sengaja atau tanpa sengaja,
sering atau kekadang...aku 'terlanjur' menumpang hak-MU...

                                          

No comments:

Post a Comment

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...